Reklama

„Poznali go po łamaniu chleba...”

Niedziela Ogólnopolska 12/2008, str. 21

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba
Stanisław Markowski

Emaus, Sanktuarium Łamania Chleba<br>Stanisław Markowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu (Łk 24, 30-31).
W Ewangelii wg św. Łukasza czytamy też: „Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej o 60 stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali oni ze sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło” (Łk 24, 13-15)
Mimo tak dokładnego opisu w różnych okresach trzy miejscowości rywalizowały o tytuł ewangelicznego Emaus. W XII stuleciu rozpoczęto poszukiwania właściwego miejsca, które by odpowiadało parametrom, o których mowa w Ewangelii wg św. Łukasza. I tak „los” padł na zamek Fontenoid (biblijna nazwa: Kiriat-Jearim). Teoria ta nie przyjęła się jednak na długo.
W XIV wieku zwrócono uwagę na wioskę „El-Qubeibeh”, usytuowaną przy drodze z Jafy do Jerozolimy. Tego rodzaju tradycję przyjęli Ojcowie Franciszkanie, którzy w 1335 r. przybyli do Ziemi Świętej, aby opiekować się miejscami uświęconymi obecnością Chrystusa. Franciszkanie zapoczątkowali m.in. organizację pielgrzymek do tej miejscowości. Celem pielgrzymek były ruiny zamku, a szczególnie kaplica zamkowa.
W 1861 r. teren ten zakupiła markiza Paulina de Nicolay. Odbudowano z ruin zamek, adaptując go do celów kultowych. Następnie odbudowano lub dobudowano kilka pomieszczeń mieszkalnych i w takim stanie markiza obiekt ten przekazała Kustodii Ziemi Świętej.
W czasach późniejszych, zwłaszcza w latach 1940-44, przeprowadzono dokładniejsze prace wykopaliskowe, dzięki czemu można było już ustalić pewną chronologię. W taki to sposób stwierdzono, że już w czasach Chrystusa istniała tam wioska, a dom Kleofasa, o którym mowa w Ewangelii, został włączony w strukturę budowy kościoła.
Obecna świątynia została wzniesiona na miejscu poprzedniego kościoła z okresu średniowiecza, 12 października 1902 r. została konsekrowana. Budowla składa się z trzech naw. W lewej nawie znajduje się prostokątny obiekt. Tradycja podpowiada, że to właśnie był dom ucznia Kleofasa. W tym domu uczniowie przy stole rozpoznali Chrystusa Zmartwychwstałego po łamaniu chleba.
Malowidła, obrazy, witraże w tym kościele tematycznie związane są z wielkanocnym wydarzeniem w Emaus. Trzy obrazy w antepedium przedstawiają Pana Jezusa, św. Kleofasa i św. Szymona. W absydzie nad ołtarzem płaskorzeźba przedstawia moment „łamania chleba”.
Podczas spotkania z uczniami Jezus Zmartwychwstały jawi się jako prorok i wyjaśnia konieczność swego cierpienia, śmierci i zmartwychwstania. „...On rzekł do nich: «O, nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swojej chwały?». I zaczynając od Mojżesza, poprzez wszystkich proroków, wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego” (Łk 24, 25-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

2025-11-29 08:23

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

MK

Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową?
Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy.
Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście.
Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa.
Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka.
Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem.
Niech to będzie nowy początek!

1 30 listopada 2 1 grudnia 3 2 grudnia 4 3 grudnia 5 4 grudnia 6 5 grudnia 7 6 grudnia 8 7 grudnia 9 8 grudnia 10 9 grudnia 11 10 grudnia 12 11 grudnia 13 12 grudnia 14 13 grudnia 15 14 grudnia 16 15 grudnia 17 16 grudnia 18 17 grudnia 19 18 grudnia 20 19 grudnia 21 20 grudnia 21 grudnia 23 22 grudnia 23 grudnia 25 Promuj akcję na swojej stronie internetowej
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Bóg z nami po imieniu

2025-12-20 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Bożena Sztajner/Niedziela

• Iz 7, 10-14 • Rz 1, 1-7 • Mt 1, 18-24
CZYTAJ DALEJ

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję