Reklama

Rodziny Kolpinga na rzecz dzieci

Oddać w zastaw serce

W Polsce ok. półtora miliona dzieci żyje w rodzinach dotkniętych chorobą alkoholową. Sytuacja ok. 600 tys. tych dzieci jest dramatyczna. Są one niedożywione i słabsze fizycznie od swoich rówieśników. Dzieci te często są ofiarami przemocy w domu, podlegają różnym zaburzeniom emocjonalnym i stanowią najwyższą grupę ryzyka pod względem prawdopodobieństwa uzależnienia od alkoholu lub innych środków odurzających. Przeciwdziałać tym zagrożeniom postanowił Związek Centralny Dzieła Kolpinga w Polsce. Od lipca 2001 do września 2002 r. w ramach europejskiego programu Access realizował profilaktyczny projekt na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych alkoholizmem.

Niedziela Ogólnopolska 40/2002

Adam Wojnar

Dom Główny Związku Centralnego Dzieła Kolpinga w Polsce, Kraków, ul. Zóławska 51

Dom Główny Związku Centralnego Dzieła Kolpinga w Polsce, Kraków, ul. Zóławska 51

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach Rodzin Kolpinga w pracy na rzecz dzieci i młodzieży ze środowisk patologicznych, opracowano projekt pt. Profilaktyka uzależnień od alkoholu i wsparcie dla dzieci i młodzieży z rodzin uzależnionych od alkoholu w Polsce i na Litwie. Projekt ten został pozytywnie przyjęty przez Komisję Europejską w Polsce i otrzymał dofinansowanie w kwocie 193 594,71 euro, co stanowiło 87,47% kosztów całego projektu. Pieniądze te wystarczyły na powołanie 8 świetlic socjoterapeutycznych wraz z punktami doradczymi: 6 w Polsce i 2 na Litwie. Świetlice te miały na celu pomoc dzieciom i młodzieży w zakresie odzyskiwania przez nie poczucia bezpieczeństwa społecznego, poprawy stanu zdrowia, polepszenia relacji z rówieśnikami, pomoc w rozwiązywaniu problemów w nauce oraz problemów emocjonalnych. W ciągu 14 miesięcy działalności tych placówek, z których średnio korzystało po ok. 150 uczestników, 60 specjalistów - pedagogów, psychologów, instruktorów, terapeutów wspieranych przez ok. 150 wolontariuszy - prowadziło zajęcia pomocowe dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat z rodzin, które oprócz problemu alkoholowego znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, gdzie często oboje rodzice są bez pracy, a dzieci mają dolegliwości psychosomatyczne i emocjonalne. Obok świetlic działały kawiarenki dla rodziców, którzy mogli tam korzystać z porad specjalistów. Efektem różnorodnych działań socjoterapeutycznych świetlic były m.in.: integracja, tworzenie pozytywnej motywacji działania, korekta zaburzeń emocjonalnych, nabywanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, wyrównywanie braków w nauce oraz poprawa kontaktu z rodzicami. W ramach projektu przeprowadzono także warsztaty dla rodziców, aby uwrażliwić ich na problemy ich dzieci, uczyć porozumiewania się z nimi oraz zapoznać z przyczynami uzależnienia od alkoholu i możliwościami podjęcia leczenia odwykowego. Równolegle prowadzono szkolenia i seminaria dla personelu i wolontariuszy z Rodzin Kolpinga, aby mogli lepiej współpracować z instytucjami sektora publicznego oraz zdobywać wiedzę na temat uzależnień i umiejętności przeprowadzania działań profilaktycznych.
Ankieta przeprowadzona wśród uczestników zajęć świetlicowych wykazała, że chcą oni nadal uczęszczać na zajęcia, zwłaszcza w sekcjach: sportowej, teatralnej i informatycznej. Projekt wypracował strategię niesienia pomocy dzieciom i młodzieży, która będzie mogła być stosowana w dalszej pracy Rodzin Kolpinga w Polsce. Istnieje nadzieja, że samorządy, widząc dużą efektywność świetlic, profesjonalnie urządzonych i zaopatrzonych w sprzęt i materiały, znajdą pieniądze na dalsze ich prowadzenie.

* * *

Dzieło Kolpinga wywodzi się od charyzmatycznego kapłana - ks. Adolfa Kolpinga, niemieckiego duszpasterza żyjącego w latach 1813-65. W swojej pracy z młodzieżą w praktyce realizował społeczną naukę Kościoła, tworząc szkoły, bursy, ochronki, świetlice i liczne stowarzyszenia o charakterze wychowawczym, zwłaszcza dla ubogich rzemieślników. Kolping uważał, że warunkiem tej pracy jest "oddanie młodzieży w zastaw swojego serca". Jan Paweł II beatyfikował go w 1991 r. Jako międzynarodowa organizacja - Dzieło Kolpinga obecnie działa w 53 krajach i zrzesza ponad 450 tys. członków.
W Polsce Dzieło Kolpinga - jako katolicka organizacja samopomocy społecznej - działa od 1991 r. W 1995 r. powstał Związek Centralny Dzieła Kolpinga w Polsce z siedzibą w Krakowie. Zrzesza on 32 Rodziny, które istnieją jako samodzielne organizacje działające najczęściej w środowiskach parafialnych.
Fundusze na swoją działalność Rodziny Kolpinga pozyskują głównie z centrali Międzynarodowego Dzieła Kolpinga, która mieści się w Kolonii, z międzynarodowych fundacji polsko-niemieckich, z Komisji Europejskiej oraz od poszczególnych osób i stowarzyszeń z bogatszej części Europy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Leon Wielki

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś do artystów: Piotr jest w Kościele narzędziem jedności!

2025-11-10 10:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Wernisaż: Różnica — wystawa o bezdomności powszechnej o. Jacka Hajnosa OP

Wernisaż: Różnica — wystawa o bezdomności powszechnej o. Jacka Hajnosa OP

- Wszystko ma swój czas i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem (Koh 3,1) to hasło tegorocznych Jesiennych Spotkań z Kulturą organizowanych w dniach 2 listopada 2025 r. — 16 listopada 2025 r. przez Europejskie Centrum Kultury LOGOS działające przy Kościele Środowisk Twórczych w Łodzi.

W święto Poświęcenia Bazyliki na Lateranie, w łódzkim kościele artystów Mszy świętej przewodniczył i homilię wygłosił kardynał Grzegorz Ryś. Jak zauważył we wstępie do liturgii ks. prał. Waldemar Sondka - przezywamy czas jesiennych spotkań z kulturą, którym patronuje ksiądz kardynał Grzegorz Ryś. Cieszymy się z obecności księdza kardynała wśród nas. Dziś modlimy się za twórców i artystów, aby swoją twórczością przybliżali innym Pana Boga. Sztuka bowiem jest wspaniałym narzędziem ewangelizacji, o czym przypominamy w tej świątyni. - podkreslił rektor kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję