Reklama

Rocznica uchwalenia Deklaracji „Nostra aetate” (Cz. 1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

28 października 1965 r. Sobór Watykański II ogłosił Deklarację o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate. Dokument ten zapoczątkował przełom w relacjach Kościoła z innymi religiami. Początkowo ojcowie Soboru nie planowali odniesienia się do religii niechrześcijańskich. Jednak w świetle wcześniej uchwalonych przez Sobór dokumentów, a zwłaszcza Konstytucji Dogmatycznej o Kościele, Dekrecie o ekumenizmie oraz Deklaracji o wolności religijnej, coraz wyraźniejsza stawała się konieczność zrewidowania katolickiego spojrzenia na inne religie. Drugim czynnikiem, który od początku Soboru był obecny w prowadzonych pracach, była konieczność odniesienia się do relacji Kościoła do Żydów i judaizmu. Taka konieczność wynikała z całą jasnością z tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w chrześcijańskiej Europie w pierwszej połowie XX w. Zagłada milionów europejskich Żydów po wielu wiekach nieufności, a czasami otwartej wrogości między wyznawcami chrześcijaństwa i judaizmu sprawiły, że antyjudaizm, antysemityzm i holokaust, zaczęto ze sobą łączyć. Od początku Soboru biskupi zdawali sobie sprawę z tego, że jednym z ich najważniejszych zadań jest sformułowanie oficjalnej nauki Kościoła na temat Żydów i judaizmu.
Deklaracja Nostra aetate jest najkrótszym dokumentem soborowym. Można ją podzielić na dwie części. Część pierwsza odnosi się do hinduizmu, buddyzmu, innych religii świata oraz islamu. Natomiast druga część deklaracji poświęcona jest judaizmowi.
W pierwszej części dokumentu nastąpił całkowity przełom w spojrzeniu Kościoła na inne religie. Dotąd ich wyznawców postrzegano wyłącznie jako adresatów misyjnej działalności Kościoła, odmawiając wyznawanym przez nich religiom posiadania jakiejkolwiek wartości zbawczej. W religiach niechrześcijańskich dostrzegano raczej przeszkodę utrudniającą ich wyznawcom poznanie Ewangelii. Ojcowie Soboru odchodzą od tradycyjnego podkreślania opozycji i wyższości chrześcijaństwa wobec innych religii. Zamieniają je na zauważenie i uznanie rzeczywistych wartości duchowych, jakie te religie ze sobą niosą. Do tych wspólnych innym religiom wartości biskupi zaliczyli rozpoznanie obecności osobowego lub nieosobowego Boga w dziejach świata, nadanie życiu człowieka wymiaru religijnego i posiadanie „zmysłu religijnego” oraz silny związek niektórych religii z kulturą, a co za tym idzie stworzenie przez nie systemu pojęć i języka jako środka własnej ekspresji. W odniesieniu do hinduizmu podkreślono wysiłek wyrażenia boskiej tajemnicy w bogactwie mitów i systemów filozoficznych. Hinduizm podejmuje próbę zmierzenia się z ludzkim cierpieniem na drodze ascezy, medytacji i powierzenia się Bogu. W odniesieniu do buddyzmu biskupi docenili, że uznaje on całkowitą niewystarczalność tego zmiennego świata.
W ten sposób różne religie, w tym religie Wschodu, które podkreślają wysiłek człowieka w poznaniu Boga, a zarazem subiektywny i fragmentaryczny charakter tego poznania, zostały uznane jako te, które „odbijają promień owej Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi”. Metaforą światła ojcowie Soboru posłużyli się wcześniej w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele Lumen gentium, mówiąc o Chrystusie jako światłości narodów jaśniejącej na obliczu Kościoła. Uznając, że wszystkie religie w różny sposób i w różnym stopniu czerpią z Chrystusa, uznano jednocześnie ich moc zbawczą.
Obowiązkiem wyznawców Chrystusa jest dawanie świadectwa wiary i życia chrześcijańskiego, a w odniesieniu do innych religii jest nim uznanie, chronienie i wspieranie dóbr duchowych, moralnych i społeczno-kulturalnych, które się w nich znajdują. W świetle tego nauczania pierwszym obowiązkiem misjonarza jest rozpoznanie obecności Pana Jezusa w religii wyznawanej przez ludzi, do których został posłany.
W trzecim rozdziale Deklaracji Nostra aetate Sobór wypowiada się na temat islamu i muzułmanów. Szczególne poświęcenie uwagi islamowi ma dwa źródła, pierwszym jest szczególny związek tej religii z chrześcijaństwem. W odróżnieniu od religii Dalekiego Wschodu i religii politeistycznych w islamie spotykamy świadome i zamierzone odniesienie się do Biblii i chrześcijaństwa. Z drugiej strony biskupi mieli świadomość tego, że sformułowanie nauki o judaizmie może wywołać nieprzychylne reakcje w krajach muzułmańskich. Potrzebne i naturalne było odniesienie się Kościoła do obu tych religii i ich wyznawców. Biskupi podkreślili wiarę muzułmanów w Boga jedynego, w objawienie Boże, pragnienie poddania się Bogu całym sercem („islam” oznacza „poddanie się”, „podporządkowanie”). Zauważono szacunek, jakim muzułmanie darzą Jezusa jako proroka oraz Maryję. Zauważono wspólne elementy eschatologii islamu i chrześcijaństwa (muzułmanie podzielają wiarę w powtórne przyjście Jezusa w dniu ostatecznym).

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wskazówki na święta Bożego Narodzenia. Poradnik

2025-12-23 16:06

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W świątecznym czasie często wraca temat prezentów – także tych nietrafionych. W jednej z opowieści poruszono wątek, jak różnie podchodzimy do obdarowywania i jak wielką różnicę robi uważność. Zamiast żartów o „dziwnych podarunkach” pojawiła się historia, która łączy pamięć o wojennych losach, powojenną troskę i współczesne, bardzo przemyślane wsparcie dla dzieci. To przykład, jak święta mogą inspirować nie tylko do celebrowania, ale i do mądrego działania na rzecz innych.

CZYTAJ DALEJ

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w Ghanie

[ TEMATY ]

nominacja

dyplomacja

diecezja kielecka

kolegium.opoka.org

Ks. prałat dr Henryk Jagodziński – prezbiter diecezji kieleckiej, pochodzący z parafii w Małogoszczu, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka, nuncjuszem apostolskim w Ghanie i arcybiskupem tytularnym Limosano. Komunikat Stolicy Apostolskiej ogłoszono 3 maja 2020 r.

Ks. Henryk Mieczysław Jagodziński urodził się 1 stycznia 1969 roku w Małogoszczu k. Kielc. Święcenia prezbiteratu przyjął 3 czerwca 1995 roku z rąk bp. Kazimierza Ryczana. Po dwuletniej pracy jako wikariusz w Busku – Zdroju, od 1997 r. przebywał w Rzymie, gdzie studiował prawo kanoniczne na uniwersytecie Santa Croce, zakończone doktoratem oraz w Szkole Dyplomacji Watykańskiej. Jest doktorem prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia w Caritas Archidiecezji Częstochowskiej

2025-12-24 02:44

Karol Porwich / Niedziela

Kościół jest domem zjednoczenia z Bogiem i pomiędzy nami, dlatego życzę Wam tej bliskości, której nie ma w europejskim świecie – zwrócił się abp Wacław Depo do zgromadzonych na Wigilii przygotowanej przez Caritas Archidiecezji Częstochowskiej.

23 grudnia w budynku Caritas przy ul. Ogrodowej odbyła się Wigilia dla potrzebujących z regionu Częstochowy. Wśród 250 przybyłych na Wigilię byli bezdomni, osoby ubogie i samotne. Na wielkie wyróżnienie zasługuje nie tylko zespół Caritas Archidiecezji Częstochowskiej, który przygotował wspaniałe przyjęcie i stworzył pełną serdeczności atmosferę, ale również licznie zgromadzeni wolontariusze z częstochowskich szkół. Oprawę muzyczną zapewnił chór „Basilica Cantans” z archikatedry w Częstochowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję