Insulinooporność to podstępne schorzenie XXI wieku. Objawia się tym, że komórki organizmu są oporne na działanie insuliny. Na czym to polega?
Wyobraź sobie, że chcesz otworzyć drzwi, aby wejść do mieszkania, ale coś jest nie tak z kluczem w zamku i nie możesz tych drzwi otworzyć, i zostajesz na zewnątrz. To obrazowe porównanie insulinooporności.
Teraz zmieńmy bohaterów i zobaczmy, co się dzieje w twoim organizmie: insulina to specjalny klucz, który jest potrzebny do tego, aby „otworzyć” komórkę i upakować w niej cząsteczki glukozy po zjedzonych węglowodanach. Jest to bardzo ważny mechanizm, ponieważ glukoza to podstawowe źródło energii dla każdej komórki. Komórki tworzą tkankę, a te budują nasze narządy. Jeśli więc chcemy, żeby prawidłowo funkcjonowały m.in.: mózg, żołądek, jelita, jajniki, serce czy oczy, a co za tym idzie, żeby były dobre: koncentracja, regeneracja, energia, trawienie, widzenie czy płodność – to ten mechanizm musi dobrze działać. Jeżeli tak się nie dzieje, jeżeli komórki są oporne na insulinę i nie może ona dostarczyć glukozy do konkretnego narządu – to nie może on pełnić swoich podstawowych funkcji. Tym samym glukozy jest coraz więcej we krwi, a to stanowi niebezpieczeństwo dla życia. Trzustka produkuje jeszcze większe ilości insuliny. Im mniej insuliny potrzebuje twój organizm, żeby wykonać swoją pracę, tym bardziej wrażliwe są twoje tkanki na jej działanie, a narządy sprawniej pracują.
We Wrocławiu odbyła się uroczysta gala finałowa 40. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Maksymiliany 2025, zamykająca jubileuszową edycję wydarzenia, które od czterech dekad promuje kino inspirowane wartościami chrześcijańskimi, humanistycznymi i personalistycznymi. Tegoroczne hasło festiwalu – „A nadzieja zawieść nie może” (Rz 5,5) – wyznaczyło duchowy i artystyczny wymiar całego programu.
Galę poprowadzili Jerzy Skoczylas i Agnieszka Damrych, łącząc elegancję słowa, refleksję i charakterystyczny dla jubileuszu ton wspólnotowego święta kultury. Oprawę muzyczną zapewnił duet Paulina Jeżewska (wokal) i Olek Misiewicz (fortepian), a także sami prowadzący, wykonując przedwojenne utwory związane z filmem, które nadały wieczorowi szczególny, osobisty charakter.
Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan
Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.
W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.