Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Na czym polega świętość Maryi?

Niedziela Ogólnopolska 37/2025, str. 20

[ TEMATY ]

Maryja

Teolog odpowiada

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na mocy sakramentu chrztu św. jesteśmy powołani do świętości. Wzorem świętości jest dla nas również Maryja. Często zwracamy się do Niej wezwaniami: święta Maryjo, święta Boża Rodzicielko. Na czym polega Jej świętość?

Przede wszystkim trzeba podkreślić, że świętość Maryi pochodzi od Ducha Świętego i stanowi Jej wyjątkową bliskość z Bogiem. W wielu naszych parafiach do dzisiaj śpiewane są Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, w których modlimy się: „Wybrał Ją Bóg i wywyższył ponad wszystko./ I wziął Ją na mieszkanie do przybytku Swego”. Bóg przeznaczył Maryję do szczególnej misji – bycia Matką Jezusa. Papież Franciszek w adhortacji apostolskiej o powołaniu do świętości w świecie współczesnym Gaudete et exsultate napisał o Maryi: „Ona jest Świętą pośród świętych, najbardziej błogosławioną, Tą, która nam ukazuje drogę świętości i nam towarzyszy” (n. 176). Pośrodku zgromadzenia świętych jaśnieje postać Najświętszej Maryi Panny „kornej, a w takiej u aniołów cenie”, jak napisał Dante w Boskiej komedii (Raj, XXXIII, 2).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Świętość Maryi została wyrażona w słowach archanioła Gabriela: „pełna łaski”. O Jej świętości świadczy doskonała współpraca z łaską Bożą w całym Jej życiu. Świętość Maryi odznacza się stałą gotowością do słuchania Boga i Jej zgodą na Boży plan. Pokorne fiat wypowiedziane przez Nią przy zwiastowaniu rodziło później kolejne „tak” wypowiadane wobec Boga, także wtedy, gdy stała pod krzyżem Syna.

Świętość Maryi to także Jej niepokalane poczęcie. Ojcowie Kościoła nazywali Maryję „całą świętą”. „Maryja «łaski pełna» jest dla Kościoła «cała święta i wolna od wszelkiej zmazy grzechowej», «ubogacona od pierwszej chwili poczęcia blaskami szczególnej zaiste świętości»” – nauczał Sobór Watykański II. Piękne słowa o świętości Maryi zostawił biskup Palestyny Theoteknos z Livias, który żył między 550 a 650 r. Ukazując Maryję jako „świętą i całą piękną”, „czystą i bez zmazy”, tak mówił o Jej narodzeniu: „Rodzi się jak cherubini Ta, która jest z gliny czystej i niepokalanej” (Panegiryk na święto Wniebowzięcia, 5-6). Jego słowa zacytował św. Jan Paweł II w jednej z katechez.

Andrzej z Krety tak napisał o Maryi: „Dzisiaj ludzkość w całym blasku Jej niepokalanej szlachetności otrzymuje swoje dawne piękno. Wstyd grzechu zaciemnił blask i czar ludzkiej natury; kiedy jednak rodzi się Matka Pięknego w sposób doskonały, w Jej osobie natura ta odzyskuje swoje dawne przywileje i zostaje uformowana zgodnie ze wzorem doskonałym i naprawdę godnym Boga. (...) Dzisiaj zaczyna się reforma naszej natury, a zestarzały świat, poddany całkowicie Boskiej przemianie, otrzymuje pierwociny drugiego narodzenia” (Kazanie I o Narodzeniu Maryi).

Maryja była wolna nie tylko od grzechu pierworodnego, ale także od jakiegokolwiek grzechu osobistego. Jej świętość polegała ponadto na doskonałym zaufaniu Bogu, na miłości do Niego, na wierze, na służbie bliźnim.

Gdy myślimy o naszym powołaniu do świętości, nie możemy nie skierować naszych oczu ku Maryi. „Maryja mówi nam dziś: także twoim, waszym przeznaczeniem, przeznaczeniem wszystkich jest: być świętymi jak Ojciec nasz” – przypomniał Benedykt XVI pod kolumną Matki Bożej Niepokalanej na placu Hiszpańskim w Rzymie.

2025-09-09 14:25

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co to znaczy „być pieczęcią Boga”?

Słowo „pieczęć” kojarzy się nam najczęściej z pracą biurową. W starożytności pieczęcią opatrywano dokumenty, towary, a niewolnicy byli znakowani pieczęcią swojego właściciela. Słowo to ma ogromne znaczenie w Piśmie Świętym. W przypadku pieczęci Boga – ma ona znaczenie przynależności do Stwórcy. Sięgając do Apokalipsy św. Jana, możemy przeczytać o 144 tys. opieczętowanych, noszących „pieczęć Boga żywego” na swoich czołach (por. 7, 4). Symboliczna jest liczba oznaczająca osoby wierne Bogu w czasie próby. To właśnie pieczęć jest znakiem wyróżniającym wybranych przez Boga od innych. W Nowym Testamencie pieczęć wskazuje na przyjęcie sakramentów chrztu oraz bierzmowania. Zaznacza to św. Paweł Apostoł w Liście do Efezjan (por. 1,13): zostaliście naznaczeni pieczęcią Ducha Świętego, który był obiecany. W tym kontekście możemy powiedzieć, że Bóg „pieczętuje” swoich wiernych, aby podkreślić, że są oni Jego dziećmi. Pieczęć Boga nie jest widoczna, ale dokonuje się w sercu człowieka przez łaskę Ducha Świętego. Wiąże się to z dużą odpowiedzialnością, ponieważ przyjęcie Ducha Świętego w sakramentach jest zobowiązaniem do życia zgodnego z nauką Jezusa zawartą w Ewangelii. Sakramenty chrztu i bierzmowania „naznaczają” człowieka: „Bierzmowanie podobnie jak chrzest wyciska w duszy chrześcijanina duchowe znamię, czyli niezatarty charakter. Dlatego ten sakrament można przyjąć tylko raz w życiu” (KKK 1317). To sprawia, że człowiek, otrzymując Ducha Świętego w sakramencie bierzmowania, staje się świadkiem Chrystusa we współczesnym świecie i jest wezwany do świętości, która wypływa z miłości, sprawiedliwości i miłosierdzia. Będąc „opieczętowanym”, człowiek powinien dążyć do tego, aby stawać się świętym.
CZYTAJ DALEJ

Bp Osial: wiara ma wartość dla życia młodego człowieka

2025-12-11 14:03

[ TEMATY ]

bp Wojciech Osial

Karol Porwich/Niedziela

Bp Wojciech Osial

Bp Wojciech Osial

Nowa podstawa programowa nauczania religii w szkole mocniej pokazuje wartość wiary dla życia, kultury i wychowania - argumentuje w rozmowie z KAI bp Wojciech Osial. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP wskazuje, że dokument akcentuje relację wiary z nauką i wyzwaniami współczesności, a jednocześnie zachowuje integralny przekaz doktryny katolickiej. Nowe ujęcie ma być zrozumiałe i realne do realizacji na jednej godzinie tygodniowo, a lekcja religii - bardziej otwarta na pytania młodych w pluralistycznym świecie.

KAI: Na ile nowelizacja podstawy programowej jest kontynuacją linii wyznaczonej w dokumencie z 2018 r., a na ile przeorientowaniem ku nowym rozwiązaniom, kontekstom, wyzwaniom?
CZYTAJ DALEJ

Francja: powrót do spowiedzi?

2025-12-11 17:14

[ TEMATY ]

spowiedź

Francja

Karol Porwich/Niedziela

Aż 50 proc. regularnie uczestniczących we mszach świętych przystępuje również do spowiedzi - sakramentu pokuty i pojednania. Napisał o tym francuski tygodnik katolicki „La Croix”. Badanie przeprowadzone przez instytut badawczy Ifop na zlecenie Bayard-La Croix wykazało, że 50 proc wiernych uczestniczących w cotygodniowych mszach św. w kraju przystępuje do spowiedzi.

W poprzednich latach nie zbierano żadnych danych, co uniemożliwia bezpośrednie porównanie. Wyniki badania Ifop zdają się przeczyć powszechnemu przekonaniu, że odsetek osób przystępujących do sakramentu pokuty i pojednania znacznie spada wśród katolików w krajach zachodnich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję