Święty Józef patronuje katedrom na całym globie. Warto zerknąć choćby na te, które odbiegają od naszego, europejskiego spojrzenia na architekturę katedry.
• Katedra w chińskim mieście Tiencin – zbudowana przez francuskich misjonarzy w 1913 r.; w okresie rewolucji kulturalnej w 1966 r. kościół został zamknięty i zdewastowany, a dzieła zniszczenia dopełniło trzęsienie ziemi w 1976 r. W 1979 r. rozpoczęto renowację kościoła, który rok później został ponownie otwarty dla wiernych.
• Katedra w indyjskim Thiruvananthapuram – zbudowana w końcu XIX wieku dla katolickich żołnierzy i ich rodzin. Dziś – siedziba diecezji.
• Katedra w argentyńskiej diecezji Gualeguaychú – świątynia z 1890 r. początkowo była kościołem parafialnym, a do rangi katedry została podniesiona w 1957 r., wraz z utworzeniem diecezji. Zachował się w niej obraz z cedru Matki Bożej Różańcowej z 1777 r.
Swoista trasa wiodąca przez sanktuaria, w których w ślad za wezwaniem Maryi płynie modlitwa różańcowa o pokój na świecie i uzdrowienie.
Początek lurdzkiego sanktuarium u podnóża Pirenejów dały objawienia Maryi 14-letniej Bernadetcie Soubirous w 1858 r. Matka Boża przedstawiała się w nich jako Niepokalane Poczęcie. Ubrana była w białą suknię i tego samego koloru płaszcz okrywający także głowę, w pasie przepasana niebieską szarfą. Na jej stopach znajdowały się żółte róże, a na dłoni był zawieszony różaniec.
Wizerunek Chrystusa Króla w kościele na Baranówku, ołtarz główny, mozaika
Zasiadającego na tronie Pantokratora a zarazem ukoronowanego cierniem i bezsilnego Zbawiciela katolicy wspominają na koniec roku kościelnego, który symbolicznie oznacza też koniec czasu i nastanie wieczności. Chrystusa Króla Wszechświata Kościół katolicki czci w ostatnią niedzielę roku liturgicznego.
Uroczystość tę wprowadził papież Pius XI w roku 1925 na zakończenie Roku Świętego: przypadła ona wówczas na 11 grudnia. Po ostatniej reformie liturgicznej w 1969 r. uroczystość została przeniesiona na ostatnią niedzielę przed Adwentem. Mimo, że jest to święto tak młode, jego treść była przeżywana w Kościele od początku jego istnienia. Wskazuje na to wiele fragmentów Ewangelii oraz starożytnych pism chrześcijańskich. Geneza kultu Chrystusa jako Króla sięga natomiast już Starego Testamentu, zapowiadającego przyjście Mesjasza, króla, potomka Dawida.
Podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Sztucznej Inteligencji i Godności Nieletnich, która odbyła się Rzymie 12 listopada, Megan Garcia - młoda matka, której 14-letni syn popełnił samobójstwo po kontakcie z chatbotem AI - została przyjęta na audiencji przez papieża Leona XIV. O spotkaniu z papieżem i o swoich przeżyciach związanych ze śmiercią syna mówiła ona w wywiadzie dla katolickiej agencji NCR.
Garcia opowiada, że trzymała w ramionach umierającego syna na podłodze w łazience, modląc się „Ojcze nasz” i błagając Boga o jego ocalenie. Sewell Setzer zmarł w karetce, w drodze do szpitala. Dzień później policja pokazała jej ostatnie wiadomości z telefonu chłopca - nie pochodzące od “internetowego drapieżnika”, lecz od chatbota z platformy Character.AI, gdzie użytkownicy tworzą własne „osobowości” AI. Maszyna, udając człowieka, pisała do niego:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.