Reklama

Niedziela plus

Tarnów

Lek na samotność

W Wielkim Poście możemy zrobić coś dobrego dla chorych i seniorów. Jałmużna to nie tylko materialne wsparcie, to także czas poświęcony drugiemu człowiekowi.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na samotność „choruje” dziś wiele osób, i to nie tylko starszych. Z myślą o potrzebujących Caritas Diecezji Tarnowskiej przygotowała prawie 55 tys. baranków z cukru i 34,5 tys. świec – paschalików. Są one rozprowadzane w parafiach przez cały Wielki Post.

Baranki i paschaliki

O tej akcji charytatywnej wypowiada się dyrektor Caritas Diecezji Tarnowskiej ks. Zbigniew Pietruszka: – Baranek jest symbolem Chrystusa Zmartwychwstałego. Wierni, nabywając baranki i paschaliki, składają datki, które pomogą m.in. w leczeniu osób potrzebujących. Ofiary będą przeznaczone na zakup leków, środków ortopedycznych, a także na rehabilitację. Paschaliki to małe świece, które są miniaturą wielkanocnego paschału. Możemy je zabrać do kościoła na Wigilię Paschalną w Wielką Sobotę, a później można je umieścić na stole podczas śniadania wielkanocnego. Niektórzy także zanoszą te świece na groby najbliższych. Caritas Diecezji Tarnowskiej przygotowała również ponad 20 tys. skarbonek, które zostały rozdane dzieciom podczas lekcji religii lub w kościołach. W czasie Wielkiego Postu całe rodziny mogą wrzucać do skarbonek drobne datki, które przed świętami przyniosą do kościoła. Ofiary te będą przeznaczone na pomoc chorym, starszym, potrzebującym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ksiądz Zbigniew Pietruszka podkreśla też, że dużo osób czeka na odwiedziny. – Jałmużna to dzielenie się nie tylko rzeczami materialnymi, ale także swoim czasem – zauważa i dodaje: – Coraz więcej osób nie ma z kim porozmawiać, wypić herbaty. Zachęcam, aby odwiedzać samotnych nie tylko z okazji świąt. Seniorzy cieszą się, kiedy razem z paczką od Parafialnego Zespołu Caritas dostaną także kartkę z życzeniami zrobioną przez dzieci. Doświadczają wówczas tego, że ktoś o nich pamięta.

Konkretna pomoc

Caritas Diecezji Tarnowskiej prowadzi kampanię promującą tegoroczną akcję 1,5% podatku. Na plakatach i ulotkach jest zdjęcie jednej z podopiecznych tej organizacji. Dziewczynka ma 2,5 roku. – Hania urodziła się z wadą genetyczną – trisomią 21. chromosomu oraz z wadą serca. Potrzebuje codziennej rehabilitacji z zakresu fizjoterapii, oligofrenopedagogiki, neurologopedii, zajęć metodą integracji sensorycznej, aby mogła się rozwijać. Jeżeli uda nam się zebrać więcej pieniędzy, to dziewczynka będzie też mogła liczyć na duże wsparcie – informuje ks. Pietruszka.

W ubiegłym roku tarnowska Caritas otrzymała od podatników najwyższą w historii kwotę – ponad 2 mln 500 tys. zł. Duża część tej kwoty jest zbierana dla konkretnych osób, na ich leczenie i rehabilitację. Środki z 1,5% podatku są również przeznaczone na działalność sześciu placówek opiekuńczo-leczniczych Caritas. Dyrektor tej kościelnej organizacji charytatywnej wylicza, co udało się zrealizować dzięki funduszom: – Z 1,5% zebranych z odpisu od podatku wydaliśmy na dofinansowanie działalności placówek kwotę prawie 1 mln 200 tys. zł. Wsparliśmy leczenie 130 osób na kwotę ok. 770 tys. zł. Dofinansowaliśmy rehabilitację ponad 100 osób, przeznaczając na ten cel 191 tys. zł. Ponadto 314 razy dofinansowaliśmy zakup leków na kwotę ponad 85 tys. zł. Także 44 razy pomagaliśmy w zakupie sprzętu medycznego i ortopedycznego na kwotę 80 tys. zł. Ulotki o tym, w jaki sposób przekazać 1,5% dla Caritas, trafiły do parafii diecezji tarnowskiej.

2024-02-27 11:03

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Docenić ceremoniarza

Niedziela Plus 40/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Tarnów

Archiwum LSO DT

Ceremoniarze na potwierdzenie nowej funkcji otrzymali: dyplomy, legitymacje i krzyże ceremoniarza

Ceremoniarze na potwierdzenie nowej funkcji otrzymali: dyplomy, legitymacje i
krzyże ceremoniarza

Móc usługiwać przy czynności liturgicznej to wielki zaszczyt – powiedział do nowych ceremoniarzy bp Andrzej Jeż.

Diecezja tarnowska ma nowych ceremoniarzy! W sobotę 16 września w tarnowskiej katedrze bp Andrzej Jeż pobłogosławił 220 lektorów do pełnienia funkcji ceremoniarza. – Bardzo raduję się tym, że jest tak liczna grupa młodych ludzi rozmiłowanych w liturgii. Cieszę się przede wszystkim tym, że macie w sobie wrażliwość na sacrum i świętość – powiedział bp Jeż do nowych ceremoniarzy.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Dzieciątka Jezus

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

Dzieciątko Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna odmawiana przed Świętami, może pomóc nam lepiej przygotować się na ten wyjątkowy czas Bożego Narodzenia. Niech tegoroczne świętowanie będzie wypełnione Bożą Miłością. Nowennę do Dzieciątka Jezus odmawiamy przed uroczystością (16-24 grudnia) lub w okresie Bożego Narodzenia.

Przyjdź, Panie Jezu
CZYTAJ DALEJ

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

2025-12-20 22:07

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

Bp Zbigniew Wołkowicz został wybrany Administratorem Archidiecezji Łódzkiej

Kolegium Konsultorów Archidiecezji Łódzkiej wybrało biskupa Zbigniewa Wołkowicza – biskupa pomocniczego tejże diecezji na Administratora Archidiecezji Łódzkiej.

Jak wyjaśnia Oficjał łódzkiego Sądu Metropolitalnego - Kolegium Konsultorów - jest to gremium kapłanów, którzy są wyłaniani spośród rady kapłańskiej. Z kolei rada kapłańska to jest gremium, w skład którego wchodzą ci kapłani, którzy są z wyboru, ci, którzy są z urzędu i ci, którzy są mianowani przez biskupa diecezji. Z tej grupy wyłania się właśnie kolegium konsultorów, które zwykle ma około 8-9 kapłanów. Wchodzą w jego skład zawsze biskupi pomocniczy i inni kapłani, którzy wchodzą w skład też rady kapłańskiej. – zauważa ks. prof. Grzegorz Leszczyński.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję