Reklama

Kościół

USA: nowy doktor Kościoła przyczynił się do współczesnego rozumienia cudu

Amerykańskie media katolickie nadal poświęcają wiele uwagi nowemu doktorowi Kościoła św. Janowi Henrykowi Newmanowi. Przypominają m.in. jego słowa, dzięki którym możemy lepiej zrozumieć chrześcijańskie pojęcie „cudu”. Teologowie, historycy, kapłani i inni uczeni katoliccy z wielkim entuzjazmem przyjęli nadanie świętemu konwertycie tego tytułu, wskazując przy tym na jego wkład w teologię, filozofię i edukację w XIX wieku, gdy Kościół katolicki zmagał się z narastającym modernizmem i racjonalizmem czasów Oświecenia. Święty ten rozpoczął także trwającą do dziś także falę nawróceń na katolicyzm.

[ TEMATY ]

USA

cud

nowy doktor Kościoła

św. Jan Henryk Newman

commons.wikimedia.org

Cud św. Januarego

Cud św. Januarego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Susan Hanssen, profesor historii na uniwersytecie katolickim w Dallas, zauważyła w rozmowie z katolicką agencją CNA 2 sierpnia, że pisma i przejście Newmana na katolicyzm wywarły wielki wpływ „na protestancki świat anglojęzyczny XIX wieku”. Podkreśliła, że „zapoczątkowało to falę nawróceń angielskich protestantów na katolicyzm, które nazwano drugą i trzecią wiosną katolicyzmu angielskiego”. Zdaniem badaczki „ten stały strumień protestantów wracających «do domu» w Kościele rzymskokatolickim trwa do dziś”.

Pogląd ten podzielił inny były duchowny anglikański, obecnie ksiądz katolicki Dwight Longenecker. „Jego [Newmana] droga od anglikanizmu do wiary katolickiej była przygodą, która przetarła szlak dla wielu innych” - powiedział kapłan agencji CNA. Wyraził przekonanie, że przyznanie mu tytułu doktora Kościoła „wzmocni jego wpływ na tych chrześcijan, którzy szukają pełni wiary w Kościele katolickim.”

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Scott Hahn, były pastor prezbiteriański pastor, a dziś teolog katolicki, wyznał CNA, że Newman zawsze był dla niego inspiracją. „Był konwertytą, który opowiedział swoją historię, szczerze opisując proces swoich zmagań i odkryć. Niestrudzenie działał apostolsko w czasach, gdy media miały ograniczony zasięg. Prowadził korespondencję z setkami osób, które zmagały się z różnymi przeszkodami na drodze do Rzymu. Pisał z empatią i zrozumieniem, ale też jasno i stanowczo” - podkreślił Hahn.

„Gdy robi się to wiernie, jak on, łatwo być niezrozumianym. Ludzie będą kwestionować twoje motywy. Będziesz cierpieć. Newman mimo to wybrał, by działać dalej. Jest wzorem i orędownikiem dla każdego, kto pracuje apostolsko, czyli zapewne dla nas wszystkich! I nadal ewangelizuje. Jego książki wciąż zmieniają życie, tak jak w XIX wieku, gdy inspirował tysiące nawróceń” - zaznaczył były prezbiterianin.

Michael Sirilla, profesor teologii na Uniwersytecie Franciszkańskim w Steubenville w stanie Ohio, wyjaśnił, że Newman „nie pisał czystej teologii” w sensie opracowywania systematycznych traktatów, lecz wniósł znaczący wkład „w obalanie błędów teologicznych” swoich czasów. Nawiązując do nowego tytułu, nadanego temu świętemu, wskazał, że „szerokie znaczenie słowa doctor po łacinie oznacza po prostu «nauczyciela»” i podkreślił, że Stolica Apostolska obdarza tą godnością „wielkich i wybitnych nauczycieli w Kościele”, a Newman „jest odpowiednim doktorem dla współczesnego okresu w dziejach Kościoła”.

Reklama

Znaczącym wkładem w ciągnącą się do dziś dyskusję nad tym, kim jest Bog i jakie znaczenie mają cuda, była jego {Newmana] polemika z oświeceniowym racjonalizmem. Sirilla przypomniał, że ideologia ta głosiła, iż „rozum człowieka jest wyższym autorytetem niż Objawienie Boże”. Jednakże, jak podkreśla profesor ze Steubenville, „(chrześcijaństwo głosi), że rozum człowieka musi być kształtowany przez Objawienie”.

Newman napisał liczne dzieła sprzeciwiające się ideom oświeceniowym, zwłaszcza poglądom szkockiego filozofa Davida Hume’a, który zmarł 25 lat przed narodzinami Newmana. W jednym z listów krytycznie odniósł się do twierdzenia Hume’a, że wiara w cuda jest nieracjonalna. „[Cuda] są nam przedstawiane nie jako odizolowane i pozbawione znaczenia zdarzenia, lecz jako część szerokiego planu Boskiego zarządzania, dopełniającego system moralny, łączącego człowieka z jego Stwórcą i wprowadzającego go na drogę osiągnięcia szczęścia w innym, wiecznym życiu” - napisał nowy doktor Kościoła. „Trudno zaprzeczyć, że taki jest główny cel chrześcijańskich cudów jako całości.”

Reklama

Św. Jan Henryk Newman, urodzony w Londynie w 1801 roku, spędził wczesne lata dorosłego życia jako ewangelikalny duchowny anglikański, później przechodząc do bardziej tradycyjnego nurtu Kościoła Anglii. Zwalczał filozofię Oświecenia i liberalizujące tendencje w protestantyzmie. Był wówczas cenioną postacią wśród swych współwyznawców. W miarę jednak, jak zgłębiał historię chrześcijaństwa, w 1845 przeszedł na katolicyzm. W roku swojego nawrócenia napisał: „Ten, kto dogłębnie poznaje historię, przestaje być protestantem”. W 1847 roku przyjął święcenia kapłańskie w Kościele katolickim, a w 1879 Leon XIII mianował go kardynałem. Przez całe swoje życie Newman pisał dzieła teologiczne i jako anglikanin, i jako katolik; pozostawił po sobie około 40 książek i ponad 20 000 listów.

W roku swojej konwersji w 1845 r. Newman ogłosił prawie 450-stronicowe dzieło „An Essay on the Development of Christian Doctrine” (wyd. polskie „O rozwoju doktryny chrześcijańskiej”, przeł. Jolanta W. Zielińska, PAX, Warszawa 1957, ss. 463), w którym bronił nauki katolickiej przed protestanckimi zarzutami, m.in. dotyczących czyśćca i grzechu pierworodnego.

„Współczesny katolicyzm nie jest niczym innym, jak tylko prawowitym wzrostem i dopełnieniem, to znaczy naturalnym i koniecznym rozwojem doktryny wczesnego Kościoła, a jego boski autorytet zawiera się w boskości samego chrześcijaństwa” - pisał Newman.

„Bez wątpienia Newman jest najlepszym lub drugim najlepszym pisarzem teologicznym w języku angielskim, może ustępuje tylko św. Tomaszowi Morusowi. To prawdziwy bohater, jeden z obrońców Kościoła przeciw wczesnym formom modernizmu” - powiedział Sirilla w rozmowie z CNA.

Wskazał ponadto, że jednym z najważniejszych wkładów Newmana w debatach z protestantami była jego koncepcja rozwoju doktryny w Kościele katolickim. Podkreślił, że właściwie rozumiany jej rozwój „zachowuje [tradycję] i ją rozwija”, a nie, jak twierdzą niektórzy, że „Kościół może nauczać coś sprzecznego z wcześniejszym nauczaniem”. Zdaniem Sirilli „jest to rozwój doktryny oparty na tym, co zostało objawione przez Boga”.

Reklama

Patrick Reilly, założyciel w 1993 Towarzystwa Kardynała Newmana (The Cardinal Newman Society), wyraził radość z najnowszej decyzji papieskiej. Jego organizacja promuje solidną i wierną edukację katolicką, co było jednym z głównych priorytetów życia jej patrona, szczególnie widocznym w książce świętego „Idea uniwersytetu” (The Idea of a University; 1852 i 1858; wyd. polskie - Warszawa 1990 - przeł. Przemysław Mroczkowski).

„To naprawdę jeden z najważniejszych świętych dla współczesności ze swoją walką z relatywizmem i słabą wiarą, odpowiedzią na prześladowania katolików oraz wizją wiernego nauczania katolickiego, którą dziś rozwija Towarzystwo Kardynała Newmana” - napisał Reilly w poście na LinkedIn.

Idee nowego doktora Kościoła wybiegają także poza świat anglojęzyczny - twierdzi Jennifer Bryson z Ośrodka Etyki i Polityki Publicznej (Ethics & Public Policy Center). Ta powstała w Waszyngtonie w 1976 grupa konserwatywna pracuje „nad zastosowaniem bogactwa tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej do współczesnych zagadnień prawa, kultury i polityki, w dążeniu do ciągłej odnowy obywatelskiej i kulturalnej Ameryki”.

Niedawno Bryson przetłumaczyła z niemieckiego książkę katolickiej autorki Idy Friederike Görres (1901-71) „John Henry Newman: A Life Sacrificed” (Życie złożone w ofierze). Według tłumaczki „po II wojnie światowej święty ten był szczególnym źródłem inspiracji dla niemieckich katolików. Niemcy tacy., jak Görres, którzy wychodzili z koszmaru i zniszczeń wojennych, widzieli w Newmanie kogoś, «kto rozumiał wyzwania współczesnego świata, pozostał katolikiem i wskazywał katolicką drogę ku przyszłości»”.

Jednocześnie Bryson zauważyła, że „Newman, podważając antykatolickie filozofie swoich czasów, był przykładem tego, jak być i pozostać katolikiem w świecie pędzącym ku ideologicznym przepaściom”.

2025-08-14 08:21

Oceń: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znów mówi się o "wiośnie Kościoła" na wyspach. To owoce modlitwy św. Jana Newmana?

[ TEMATY ]

Anglia

św. Jan Henryk Newman

wiosna Kościoła

Vatican Media

Św. Jan Henry Newman

Św. Jan Henry Newman

Św. Jan Henry Newman znany był z wytrwałej modlitwy o cud odrodzenia się katolicyzmu na Wyspach – za wstawiennictwem Maryi. W tych dniach w Anglii i Walii znowu mówi się o „wiośnie Kościoła”.

175 lat temu papież Pius IX, bullą „Universalis Ecclesiae”, przywrócił katolicką hierarchię w Anglii i Walii. Po raz pierwszy od panowania Marii Tudor (1555–1558), katolicy odzyskali strukturę diecezjalną. Utworzono trzynaście nowych diecezji, co oznaczało nowy początek po wiekach prześladowań. Przywrócenie hierarchii umożliwiło skoordynowaną opiekę duszpasterską, odnowę liturgiczną, budowę nowych kościołów i odnowione świadectwo wiary katolickiej w życiu publicznym. Drogę powrotu utorowała ustawa o Emancypacji Katolików z 1829 roku.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Benedyktynki Misjonarki w Brazylii dziękują Bogu za 40 lat posługi

2025-12-09 15:23

Archiwum sióstr Benedyktynek

Dokładnie 40 lat temu – w Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8.12.1985 r.) – odpowiadając na wołanie Kościoła o nowych zwiastunów Ewangelii – przybyły trzy Siostry Benedyktynki Misjonarki z Polski: s. Scholastyka Raczkiewicz OSB, s. Hiacynta Szeleźniak OSB i s. Marcelina Kuśmierz OSB.

Najmłodsza z nich – ówczesna juniorystka s. Marcelina - ponad 30 lat posługiwała na misjach aż do czasu wyboru na urząd Przełożonej Generalnej, który pełni do dziś. Z kolei najstarsza – s. Scholastyka – trwa nieprzerwanie na misji w Brazylii od 40 lat. Za tym dziełem, które trwa i rozwija się, oręduje z nieba śp. s. Hiacynta, która w 1999 roku powróciła do domu Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję