Reklama

Wiadomości

PKP Intercity: kontrakt o wartości ponad 4,2 mld zł na zakup 300 nowych wagonów

Firma H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych zbuduje 300 nowych wagonów dla PKP Intercity - przewiduje podpisana w środę umowa. Wartość kontraktu to prawie 4 mld 239 mln zł.

[ TEMATY ]

PKP

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W umowie przewidziano możliwość skorzystania przez przewoźnika z opcji kupna dodatkowych 150 wagonów, co podniosłoby wartość kontraktu do prawie 6 mld 358 mln zł. W przypadku skorzystania przez PKP Intercity z opcji zakupu, byłaby to największa w historii spółki inwestycja taborowa.

"Dzisiaj zamawiamy 300 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia dodatkowo 150. To jest kontrakt największy jeżeli chodzi o liczbę zamawianych wagonów jednorazowo, a także największy jeżeli chodzi o wysokość kontraktu. Dzisiejszy kontrakt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony pasażerów" - powiedział podczas podpisania kontraktu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zarząd PKP Intercity rozstrzygnął przetarg na zakup 300 wagonów z opcją na kolejnych 150 na początku marca tego roku.

Reklama

Z informacji przekazanych wcześniej przez PKP Intercity wynika, że nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h i będą homologowane na sieci kolejowej: Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Podziel się cytatem

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych 2. klasy, 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy, 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów, 38 wagonów restauracyjnych, 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią przejazdy w nocy na miejscach do leżenia.

Jak przekazał na konferencji prasowej po zawarciu kontraktu prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, pierwsze wagony trafią do przewoźnika w roku 2026, a zakończenie dostaw przewidziano na rok 2030.

PKP Intercity podpisało też w środę umowę dotyczącą przebudowy stacji postojowej Przemyśl Bakończyce, wraz z budową ekologicznej myjni całorocznej. Wartość zamówienia, które zostanie zrealizowane przez konsorcjum firm KZN Rail i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony wynosi 339,9 mln zł.

"To także niezwykle istotna inwestycja, która pozwoli nam dbać o komfort pasażerów, warunki, w jakich podróżują. To także bardzo istotna zmiana dla tych, którzy pracują dzisiaj właśnie na tej stacji (...). To także nowe miejsca pracy" - powiedział Klimczak.

Reklama

Prezes PKP Intercity poinformował, że łączna wartość podpisanych z polskimi firmami umów przez polskiego przewoźnika to blisko 17 mld zł, m.in zawartych z Pesą, Cegielskim, Newagiem. "Myślę, że są to ogromne zamówienia, zamówienia, które zmienią oblicze PKP Intercity i polskiej kolei" - podkreślił.

PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC.

Reklama

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Rok wcześniej było to niemal 60 mln osób.

Podziel się cytatem

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.(PAP)

pif/ pad/

2024-07-18 07:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wraca połączenie Wrocław-Świdnica przez Sobótkę

[ TEMATY ]

Świdnica

Wrocław

Sobótka

PKP

Linia kolejowa 285

Hubert Gościmski

Wjazd pierwszego po dwudziestu dwóch latach pasażerskiego składu na stację Sobótka.

Wjazd pierwszego po dwudziestu dwóch latach pasażerskiego składu na stację Sobótka.

Już od 12 czerwca, po ponad dwudziestu latach, na tory linii kolejowej 285 wracają pociągi relacji Wrocław-Świdnica przez Sobótkę. W poniedziałkowe przedpołudnie 6 czerwca odbył się inauguracyjny przejazd połączony z promocją nowego składu pociągu przeznaczonego do obsługi tego połączenia.

CZYTAJ DALEJ

60. rocznica - Dziesięć najważniejszych postanowień Soboru Watykańskiego II

2025-12-07 12:50

[ TEMATY ]

Sobór Watykański

Sobór Watykański II

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.

Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
CZYTAJ DALEJ

Nie ma wroga na prawicy?

2025-12-08 18:30

[ TEMATY ]

polityka

wybory

Adobe Stock

Listopad nie przyniósł tak poważnych zmian w przewidywanym rozkładzie mandatów, jak to miało miejsce w październiku. Prowadzący PiS odzyskał kilka mandatów, głównie wskutek zmniejszenia ilość mandatów dla KKP G. Brauna. Trzeba jednak podkreślić, że październikowy wzrost ilości mandatów dla KKP, wynikał głównie z bardzo wysokiego wyniku tej formacji w jednym z sondaży (CBOS).

W listopadzie wyniki sondażowe KKP ustabilizowały się na poziomie ok. 7%, a to oznacza zmniejszenie ilości mandatów. Profitentem okazał się tu właśnie PiS, ale z pewnością trudno byłoby uznać, że jest to wynik skutecznego uderzania ze strony tej partii w KKP.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję